Pages

Sunday, 14 October 2012

The Genius of Photography

Geniusz zaklęty w fotografii to seria filmów przedstawiająca najważniejsze zagadnienia fotografii na przestrzeni dziesięcioleci – od dagerotypu do fotografii cyfrowej, od portretów do fotografii dziennikarskiej, od sztuki do reklamy.

Ta fascynująca i mistrzowsko przygotowana seria jest nie tylko najdokładniejszym opisem 170-letniej historii fotografii, ale również niezwykłą próbą odpowiedzi na pytanie co powoduje, że jest się dobrym fotografem. Geniusz zaklęty w fotografii to obowiązkowa pozycja dla każdego kto, choć trochę, interesuje się fotografią.

Dzięki niezwykle starannie dobranym przykładom zdjęć i twórców udało się oddać wszystkie aspekty tej najbardziej wpływowej formy sztuki współczesnej ery – reportaże Henri Cartier Bressona i Martina Parra, portrety Diane Arbus i Annie Leibovitz, pejzaże Ansela Adamsa i Roberta Franka, humanizm Roberta Doisneau i konceptualizm Irvinga Penna. Nie sposób wyliczyć wszystkich fotografów i zagadnień prezentowanych w serii.



Seria nie jest jednak wyłącznie zapisem zmian jakie dokonywały się od początków fotografii aż do dnia dzisiejszego. Poznać tu można odpowiedź na pytanie na czym polega prawdziwy geniusz fotografii, poznać zdjęcia które zmieniły sposób w jaki widzimy siebie i nasze życie, zdjęcia, które zachwycały, poruszały i oburzały oraz dowiedzieć się co sprawie, że są one tak wyjątkowe.

http://warsztatyfotograficzne.pl/fotoklub-wf/geniusz-zaklety-w-fotografii/

Zawartość serii Geniusz zaklęty w fotografii:
Cz. 1 z 6. Uchwycić cienie

Uchwycić cienie nie tylko opowiada historię narodzin samej fotografii ale też jest próbą odpowiedzi na pytanie: po co jest fotografia? Jak to się stało, że obok nowych technologii jak kolej czy telegraf, fotografia stała się odkryciem przełomowym, które na dobre zmieniło postrzeganie i rozumienie ówczesnego świata? Autorzy dokumentu w interesujący sposób pokazują jak rewolucja Kodaka oddając aparat w ręce mas, uwolniła potencjał surrealizmu, zaskoczenia i przypadkowości w fotografii. W pierwszym odcinku serii Geniusz zaklęty w fotografii przedstawiono również historię Jacques – Henri Lartigue’a który jest doskonałym przykładem geniusza – amatora. Uchwycić cienie zawiera wywiady z Chuck’iem Close i David’em Byrne.

Cz. 2 z 6. Dokumenty dla artystów

Przez wiele lat po Pierwszej Wojnie Światowej fotografia była głównym medium. „Każdy, kto nie rozumie, fotografii “, jak powiedział węgierski artysta fotograf Lazlo Moholy-Nagy „będzie jednym z analfabetów przyszłości “. Dokładna, obiektywna i racjonalna fotografia była wykorzystywana do promowania radykalnej utopii Związku Radzieckiego oraz do zaprowadzenia porządku w chaosie Trzeciej Rzeszy. Ale podczas, gdy jedni doceniali fotografię za jej zdolność do obiektywnego dokumentowania, inni używali jej do badania irracjonalnego, subiektywnego i surrealistycznego naturalnego języka sztuki. Dokumenty dla artystów szczegółowo analizuje dzieła najwybitniejszych i najbardziej wpływowych fotografów współczesnych: Aleksander Rodczenko, August Sander, Man Ray, Eugene, Walker Evans i Bill Brandt. Z udziałem Martin’a Parr’a, Bernd’a i Hilli Becher, Joel’a Meyerowitz’a i Mark’a Haworth-Booth’a.

Cz. 3 z 6. W odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu

Być w odpowiednim miejscu, w odpowiednim czasie, w decydującym momencie, zbliżyć się – to właśnie czyni z fotografii najlepsze medium, które sprawia, że stajemy się naocznymi świadkiem tworzenia historii. Ale jak dobra jest fotografia w rozumieniu tego, co rejestruje? Czy zbliżenie się jest zawsze lepsze od stania w tyle i jak ważne są momenty, dla których fotografowie ryzykują życie, by je uchwycić? W odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu jest próbą odpowiedzi na pytanie jak fotografowie radzili sobie z dramatycznymi wydarzeniami jak D-Day, Holokaust czy Hiroszima. Dokument z udziałem legend Magnum – Philip’a Jones’a Griffiths’a i Susan Meiselas, żołnierza – fotografa Tony’ego Vaccaro oraz dziennikarza Jon’a Snow’a.

Cz. 4 z 6. Filmy na papierze

Amerykański fotograf Garry Winogrand powiedział, że robił zdjęcia, aby “zobaczyć, jak wyglądał świat sfotografowany”. Fotografowie zawsze mieli swoje deklaracje misji, ale trzy dekady po późnych latach 50-tych XX wieku nastąpił prawdziwy złoty wiek fotograficznej podróży. Program z fascynacją przygląda się podróży Roberta Franka przez lata 50-te Ameryki, atak William’a Klein’a na ulice Nowego Jorku, wytyczanie ludzkiej komedii w Central Park ZOO przez Garry’ego Winogrand’a, wnikliwa analiza ekscentryczności Tony’ego Ray’a Jones’a na angielskim wybrzeżu i wreszcie przewodnik po Memphis i Południowej Ameryce William’a Eggleston’a. Czwarty odcinek serii bada także pojawienie się koloru jako wiarygodnego medium dla fotografów, które w tamtych latach było tak kontrowersyjne jak Dylan grający na gitarze elektrycznej. Autorzy uwzględniają tu takie legendy jak William Klein, William Eggleston, Robert Adams, Stephen Shore, Joel Sternfeld, Joel Meyerowitz, Martin Parr oraz artystę Ed’a Ruscha.

Cz. 5 z 6. Jesteśmy rodziną

Po zdobyciu ulicy i drogi fotografowie zbliżyli się do ostatniej granicy – rodziny i siebie. Jesteśmy rodziną – to część o tym, co dzieje się, gdy fotografia przekłada osobiste relacje na język fotografii, gdy obcy, gwiazdy, kochankowie czy dzieci stają przed obiektywem. To część także o tym, co dzieje się gdy fotograf skieruje obiektyw na siebie – co stara się pokazać, ale także co stara się ukryć. Centrum programu są lata 70-te i 80-te XX wieku. Począwszy od dziwaków Diane Arbus (spotykamy tu Collin’a Wood’a – szalonego chłopca ściskającego granat w Central Parku) po konfrontacje Richard’a Avedon’a z gwiazdami takimi jak Marylin Monroe, od pamiętników Larry’ego Clark’a i Araki’ego po niewygodne intymne portrety rodzinne Sally Mann i Richard’a Billingham’a. Serial zabiera nas w podróż po najbardziej intrygujących pomysłach na fotografię samego siebie, w tym niezapomniane spotkanie, gdy Nan Goldin fotografuje transseksualistę Joey’ego.

Cz. 6 z 6. Szybkie oceny

Ostatni odcinek serii – Szybkie oceny zadaje pytanie ile warta jest dziś fotografia. Jedni twierdzą że 2,9 miliona dolarów, bo taką właśnie rekordową cenę osiągnięto na aukcji w Sotheby’s w lutym 2006 roku za wydrukowane zdjęcie Edward’a Steinch’a. inni odpowiedzą, że 1/29 miliardowa część tej wartości, bazując na obliczeniach, że w samym 2006 roku zostanie zrobionych 29 miliardów zdjęć przez same tylko aparaty w telefonach komórkowych. Fotografia nigdy nie była tak cenna i wszechobecna. Zwieńczeniem serialu jest badanie wpływu techniki cyfrowej która sprawia, że wszystko jest możliwe. Program przygląda się ponownemu odkrywaniu technik, które cofają fotografię z powrotem do XIX wieku. Z udziałem Jeff’a Wall’a, Andreas’a Gursky’ego, Gregory’ego Crewdson’a i jednego z wiodących chińskich fotografów Wang’a Qingsong’a.


No comments:

Post a Comment